FANDOM

Więzień Labiryntu
The maze runner 4
Wydawnictwo w Polsce Papierowy Księżyc
Wydawnictwo w USA Delacorte Press
Tłumaczenie Łukasz Dunajski
ISBN 978-83-61386-10-0
Data wydania
W Polsce 19 listopada 2011
W USA 20 grudnia2012
Aby zobaczyć film o tym samym tytule przejdź: Więzień Labiryntu (film)

Więzień Labiryntu - Pierwsza część trylogii autorstwa Jamesa Dashnera. Książka zawiera 424 stron. W Polsce wydana została przez Papierowy Księżyc. Film został wyreżyserowany przez Wesa Balla w 2014 roku, jako jego reżyserski debiut. Premiera miała miejsce 11 września 2014 roku w Meksyk, a na świecie 19 września, tego samego roku.

Fabuła Edytuj

Kiedy Thomas budzi się w ciemnej windzie, nie pamięta niczego prócz swego imienia. Gdy drzwi się otwierają jego oczom ukazuje się grupa nastoletnich chłopców, którzy witają go w Strefie – otwartej przestrzeni otoczonej wielkimi murami, która znajduje się w samym centrum wielkiego Labiryntu. Podobnie jak Thomas, żaden z mieszkańców Strefy nie wie z jakiego powodu się tu znalazł i kto ich tu zesłał. Czują jednak, że ich obecność nie jest przypadkowa. Minho, jeden z głównych bohaterów, każdego dnia bada labirynt w poszukiwaniu wyjścia. Labirynt kryje niebezpieczeństwo w postaci wielkich potworów, przypominających wielkie pająki z metalowymi odnóżami i szczypcami, nazywanych Bóldożercami.

Pierwszego dnia chłopak zostaje obudzony wczesnym rankiem przez Newta, który prowadzi go do okna. Tam Thomas widzi Bóldożercę, co jednak nie odwodzi go od pomysłu zostania Zwiadowcą. Następnie do chłopaków dociera Alby, który zabiera świeżucha na Wycieczkę. Pod jej koniec rozlega się alarm zwiastujący przybycie nowego Strefera. Tym razem, świeżuchem okazuje się... dziewczyna.

Pod koniec drugiego dnia Thomas udaje się w kierunku Grzebarzyska, w celu pogoni za zauważonym żukolcem. Chłopak idzie i napotyka na szczątki niejakiego "George'a". Thomas chcąc zapytać o to innych, wycofuje się do tyłu. Za sobą spotyka Bena, jednego ze Streferów, który się na niego rzuca. Thomas rozpoznaje chłopaka, który jest w trakcie Przemiany. Po krótkiej walce Ben zostaje postrzelony strzałą przez Alby'ego,a Thomas ucieka do strefy. Alby nie widząc wyjścia z sytuacji, skazuje Bena na wygnanie do labiryntu. Tuż przed zamknięciem się wrót, Minho przyprowadza Bena, po czym Streferzy wyganiają chłopaka. Ben błaga o litość, ale Alby jest nieugięty.

Następnego dnia po Thomasie windą do Strefy zostaje dostarczona nieprzytomna dziewczyna trzymająca w dłoni tajemniczą wiadomość "Ona jest ostatnia. Kolejnych nie będzie.". Dziewczyna budzi się na chwilę, mówiąc jedno zdanie "Nic już nie będzie takie jak kiedyś.", co sprawia niepokój i wątpliwości Streferów. Dziewczyna zapada w śpiączkę i budzi się po kilku dniach. Thomas usiłuje przekonać wszystkich, że z labiryntu jest wyjście. Większość jest za tym, aby razem z Thomasem wyjść z labiryntu. Gally jest odmiennego zdania i stara się przekonać innych o niesłuszności Thomasa. Gally próbuje pozbyć się Thomasa i Teresy, po przez wpuszczenie ich do labiryntu i skazanie na pewną śmierć. Jego działanie się nie udaje, gdyż więźniowie zostają uwolnieni przez Streferów i tym samym mają możliwość wyjścia. Ostatecznie, Gally i kilku innych Streferów zostaje, a Thomas z resztą, biegnie do wyjścia. Po drodze napotykają Bóldożerców, jednak z pomocą przyjaciół, zabija ich i ucieka. Po dotarciu do laboratorium spotyka kobietę z DRESZCZu i odkrywa powody zesłania wszystkich do labiryntu. Okazuje się, że to test. Thomas ma zamiar wyjść razem z przyjaciółmi, ale powstrzymuje go Gally. Mimo, że jest on świadomy swoich czynów, nie jest w stanie się kontrolować. Gally rzuca nożem w stronę Thomasa, który zostaje ochroniony przez Chucka. Thomas popada w rozpacz, rzuca się na zabójcę i zaczyna bić go po twarzy. Następnie znów podbiega do martwego przyjaciela i płacze nad jego ciałem. Po pewnym czasie powstaje, a do sali wbiega grupa ludzi. Jeden z żołnierzy powala kobietę z DRESZCZu i strzela jej w głowę. Cały oddział zabiera grupę nastolatków i prowadzi do autobusu. Tam Thomas dowiaduje się o rozbłyskach słonecznych i Pożodze. Streferzy trafiają do ośrodka, gdzie wreszcie mogą skorzystać z łazienek i najeść się pizzą, podaną na kolację. Następnie wszyscy udają się spać.

Jednak nie wiedzą, że Labirynt był dopiero początkiem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki